Resurse Educaționale Deschise

În contextul schimbării de guvern, Coaliția RED România a adresat ministrului educației o scrisoare deschisă în care îi propune patru proiecte concrete pentru deschiderea sistemului de educație publică din România. Acestea se subscriu paradigmei educației deschise. Redăm mai jos integral textul scrisorii.

Patru proiecte pentru educație deschisă

Scrisoare deschisă adresată domnului Adrian Curaj


Stimate domnule ministru Adrian Curaj,

Știm că preluarea mandatului de ministru al educației înseamnă o încărcare majoră cu sarcini, cu atât mai mult cu cât se suprapune cu redactarea bugetului. În același timp este și un moment de (re-)activare a unor paradigme și procese majore în sistemul public de educație.

Coaliția pentru Resurse Educaționale Deschise România (Coaliția RED) militează pentru educație deschisă și folosirea resurselor educaționale deschise (RED). Nu vă cerem o nouă reformă, ci o schimbare de paradigmă[1]. Adoptarea paradigmei educației deschise înseamnă în primul rând o schimbare de viziune, un efort de integrare conceptuală și coordonare a mai multor elemente aflate deja în plan sau chiar în lucru. Ne adresăm dumneavoastră pentru a vă propune sau a vă aminti de patru proiecte pentru educație deschisă.

Transparență și date deschise în educație

Orice sistem deschis este caracterizat printr-un grad înalt de transparență, care atrage după sine și integritate. Educația românească are nevoie de ambele, pentru că suferă (și) de o profundă criză de încredere și de respect. Mulți cetățeni au convingerea că ceva e rău cu școala noastră, chiar dacă vorbesc adesea în termeni vagi, influențați mediatic: corupția la examene sau la clasă, alocări netransparente de fonduri, lipsă de relevanță pentru piața muncii, rele tratamente aplicate copiilor, politizare excesivă. Am auzit de fiecare dintre acestea, poate am văzut exemple concrete – sunt asociate cu școala în percepția publicului. Este imposibil să scăpăm de astfel de etichete doar cu programe de informare a publicului, mai ales că ele nu sunt complet false, ci se bazează pe cazuri reale. Putem să ieșim din acest punct mort deschizând cu adevărat sistemul, arătând care este situația reală, în orice moment. Ca primi pași în acest sens, lucruri fezabil de implementat într-un an de mandat, vă propunem:

  • Date deschise despre educație: publicarea imediat și integral – evident, cu anonimizarea datelor personale – a datelor despre sistem colectate de Minister și instituțiile coordonate, prin intermediul portalului național de date deschise
  • Bugete transparente: afișarea pe pagina de internet a fiecărei școli a bugetului instituției respective, într-un format pre-definit, care poate fi preluat și centralizat automat.

Biblioteca Școlară Virtuală și manuale deschise

Statul trebuie să se implice activ în producerea de resurse deschise și în stimularea utilizării acestora. Acest lucru nu implică alocări financiare noi, ci aplicarea cu strictețe a principiului orice resursă produsă cu bani publici va avea acces deschis. De altfel, acest principiu este cuprins, fără a fi numit ca atare, în Legea Educației Naționale, articolul 70, alineatul (2), care vorbește de crearea Bibliotecii școlare virtuale. Din nefericire, în cei patru ani de la adoptarea legii, ministerul nu a găsit timpul și resursele necesare pentru aplicarea acestui articol. Biblioteca școlară virtuală poate deveni portalul național de resurse educaționale deschise, cu un efort mai degrabă de organizare administrativă decât financiar. Pentru fondul inițial de resurse al BȘV, vă propunem următoarele surse:

  • manualelor școlare digitale și deschise. Ministerul educației a început în anii precedenți procesul de înnoire a manualelor școlare, adăugând și versiunea digitală a acestora. Dar până acum, manualele nu sunt pe deplin deschise, tehnic și legal[2].
  • publicarea resurselor educaționale produse din proiecte finanțate prin fonduri europene sub licență liberă. În aproape toate proiectele POSDRU/POCA sunt produse materiale educaționale. Adăugarea, prin contract, a unei condiții pentru publicarea sub licență liberă și colectarea link-urilor la acestea va crea un fond documentar important.

Acces deschis la rezultatele cercetării finanțate din fonduri publice

Accesul deschis (open acces) la rezultatele tuturor proiectelor de cercetare finanțate din fonduri publice este o cerință a Comisiei Europene pentru proiectele finanțate prin Orizont 2020 și o tendință la care se aliniază economiile dezvoltate. Obiectivele guvernelor sunt să respecte dreptul la informare și acces al contribuabililor și să stimuleze inovarea și creșterea economică prin refolosirea informației și datelor. Cum bine știți, pentru că ați participat la un Club OGP pe această temă, România s-a angajat prin Planul Național de Acțiune pentru Parteneriatul pentru Guvernare Deschisă[3], adoptat în iunie 2014, să elaboreze o politică publică pentru integrarea principiilor accesului deschis în cercetarea românească. Acest angajament vine în completarea punctului 4.4.2 al Strategiei naționale pentru cercetare, dezvoltare și inovare, care încurajează publicarea cu Acces Deschis. Până la acest moment, există un punct de contact în cadrul ANCS dar nu este îndeajuns pentru un real progres pe această temă. Propunerea noastră este să impulsionați agențiile de finanțare a cercetării din subordine sub coordonarea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică să își asume implementarea acestui angajament și să adopte măsuri sprijinite de alocări bugetare pentru punerea lui în practică. Vă solicităm respectarea Recomandărilor[4] Comisiei Europene din 17 iulie 2012, care invită fiecare stat membru să-și constituie propriile politici privind Accesul Deschis și să raporteze Comisiei progresul în această direcție.

Activarea și popularea platformei pentru publicarea tezelor de doctorat (DOCT) și extinderea ei la lucrări de licență și masterat

Credem că nu este necesar să detaliem problema sistemică generată de acuzațiile de plagiat în cazul unor teze de doctorat ale demnitarilor. Adevărul trist este că vorbim doar de vârful aisbergului, cazurile care ajung în atenția mass-media. O soluție la această problemă este transparența deplină, care să prevină în timp util derapajele. Legea Educației Naționale stipulează că tezele de doctorat sunt documente publice și ele se publică cu acces liber pe o platformă gestionată de Minister. Mai mult, Ministerul Educației are deja platforma tehnică, finalizată din fonduri europene în martie 2015, prin proiectul DOCT[5]. Vă propunem să inițiați neîntârziat popularea platformei cu documente, precum și extinderea ei la lucrările de masterat și licență.

Ne arătăm deschiderea pentru a sprijini cu expertiza noastră viitorul Cabinet pentru a formula și implementa măsurile concrete necesare pentru a răspunde pozitiv acestor propuneri. În acest sens, vă solicităm o întrevedere pentru o discuție aplicată. Rămânem încrezători în continuarea unui dialog constructiv, care să conducă la o colaborarea în spiritul guvernării deschise, și așteptăm răspunsul dumneavoastră.

Cu considerație,



Semnatari


Coaliția RED Romania

Centrul pentru Inovare Publică

Fundația pentru o societate deschisă

Asociatia Smart City

Open Knowledge România

Asociația MetruCub – resurse pentru cultură

Kosson.ro

Asociația Mediawise Society

Asociația pentru Tehnologie și Internet



[1] Un cadru de acțiune pentru educație deschisă în învățământul preuniversitar: http://goo.gl/ZJzBXO

[2] O discuție lămuritoare pe această temă aici: http://www.fundatia.ro/blog/doar-manuale-digitale-sau-manuale-deschise

[3] Planul național este disponibil la: http://ogp.gov.ro/wp-content/uploads/2014/08/Planul-National-de-Actiune-2014-2016.doc

[4] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32012H0417&qid=1410806526147&from=EN

[5] Conform paginii proiectului: https://doct.edu.ro/

 

Coaliția pentru Resurse Educaționale Deschise, pe scurt Coaliția RED are plăcerea să vă mai ofere un instrument util care are o alonjă pe orizontală la nivel global pentru a vă aduce spre consultare cele mai bune zone de agregare și cele mai relevante colecții digitale dedicate. Eforturile noastre au fost îndreptate în întâmpinarea nevoilor de informare mai concretă, de a pune mâna pe surse, de a le evalua potențialul și de a învăța din tot ce au să ofere, de la organizare, formate și diseminare.

RED constituie primul „bun comun” (adică acel „commons” pe care licențele Creative Commons îl doresc a se dezvolta), la care profesorii, elevii, studenții și comunitatea academică ar trebui să aibă acces. Într-o nouă etapă de modificare profundă a paradigmelor pedagogice asistate de noile tehnologii, este necesar a privi la eforturile celor care au acumulat deja o experiență în dezvoltarea mediilor de educație moderne. Fie că vorbim despre resurse electronice, spații educaționale virtuale, instrumente digitale de agregare a conținuturilor, toate trebuie să conducă la stabilirea unui context de instruire și educație continuă care să beneficieze de cele mai noi informații.

Avem speranța că vă veți alătura eforturilor noastre de a construi un pol de cunoaștere dacă împreună vom trece peste faza de acumulare a informațiilor. Acest instrument este unul din pașii alături de care vă invităm.

Iată: pdf Ghidul de bune practici RED (637 KB) , default Ghidul de bune practici Resurse Educationale Deschise (115 KB)

brosuraCC0v72Web-17Vineri, 14 martie, Coaliția RED organizează conferința națională Educație deschisă România, la Biblioteca Națională, de pe Bd. Unirii, nr. 22.

La eveniment vor participa profesori, bibliotecari, autori de manuale, reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale, reprezentanți ai instituțiilor publice, editori, firme producătoare de software educațional.
Participarea este gratuită. Pentru a consulta agenda evenimentului și pentru a vă înscrie, dați click aici și completați formularul [link].
Pentru alte informații, puteți contacta următoarele persoane:

Fundația Soros România: Andra Bucur (abucur[at]soros.ro); Ovidiu Voicu (ovoicu[at]soros.ro)
Asociația pentru Tehnologie și Internet: Bogdan Manolea (bogdan.manolea[at]apti.ro); Valentina Pavel (valentina.pavel[at]apti.ro)
Asociația Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România: Nicolaie Constantinescu (Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.)

Pe măsură ce subiectul resurselor educaționale deschise ajunge în atenția din ce în ce mai multor asociații și instituții, Fundația Soros România, Asociația pentru Tehnologie și Internet și Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România propun alcătuirea unei Coaliții pentru Resurse Educaționale Deschise.

Cele 3 asociații au semnat pe 30 octombrie 2013 un Memorandul de Înțelegere ce poate fi descărcat din coloana din dreapta a ecranului și al cărui text este redat la sfârșitul acestui articol. Coaliției pentru Resurse Educaționale Deschise i se pot alătura orice persoane sau organizații ce sprijină și promovează conceptele de acces deschis și resurse educaționale deschise în România.

În cazul în care doriți să semnați acest acord vă rugăm să trimiteți adeziunea dvs la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.


Memorandul de Înțelerege


Fundația Soros (FS), cu sediul în București, str. Căderea Bastiliei nr. 33, sector 1, cod 010613, reprezentată prin Gabriel Petrescu, în calitate de Director Executiv

Asociația pentru Tehnologie și Internet (APTI), cu sediul în București, sector 1, str. Nicolae Titulescu nr. 1, bl. A7, reprezentată prin Bogdan Manolea, în calitate de Director Executiv

și

Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România (ANBPR), cu sediul în București, Bulevardul Unirii nr. 22, reprezentată prin Dragoș Adrian Neagu, în calitate de Președinte

recunoscând rolul important pe care îl au materialele educaționale pentru creșterea calității în educație,

având în vedere Agenda Digitală pentru România și inițiativa europeană privind „deschiderea” educației și dezvoltarea competențelor prin utilizarea noilor tehnologii,

în contextul elaborării primelor manuale digitale și al creșterii gradului de utilizare al tehnologiilor informației și comunicațiilor,

au convenit să încheie prezentul Memorandum de înțelegere privind următoarele:

ART. 1

Prin prezentul memorandum se constituie Coaliția pentru Resurse Educaționale Deschise, la care se poate alătura orice persoană sau organizație ce sprijină și promovează conceptele de acces deschis și resurse educaționale deschise în România.

ART. 2

Prezentul parteneriat are în vedere colaborarea părților în scopul de a sprijini accesul deschis la resurse educaționale și atribuirea de licențe deschise la materialele astfel create.

ART. 3

Părțile semnatare cooperează în vederea desfășurării unor activități de informare și promovare a producerii și utilizării de materiale educaționale, sub o licență deschisă, ce permite folosirea, distribuirea și adaptarea.

ART. 4

Părțile semnatare își desfășoară activitățile în spiritul politicilor publice privind accesul deschis.

ART. 5
Punerea în aplicare a prezentului memorandum se realizează prin orice modalitate convenită de părți, inclusiv prin desfășurarea de proiecte, evenimente, programe, comune.

ART. 6

În sensul prezentului memorandum, resursele educaționale deschise cuprind materiale pentru predare și alte materiale cu scop educațional, distribuite sub o licență care permite utilizarea, împărțirea și adaptarea lor.


Semnat astăzi, 30.10.2013, la București, în 3 exemplare originale, în limba română.


Semnatari:

Fundația Soros România
Asociația pentru Tehnologie și Internet
Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România
Mihai-Stanislav Jalobeanu - profesor Universitatea de Vest „Vasile Goldiș”, Arad, România
SC eLearning & Software SRL - Partener Moodle autorizat pentru România
ActiveWatch - Agenția de Monitorizare a Presei
Claudia Popescu - șef Serviciu de informare și formare continuă Biblioteca Județeană "George Barițiu" Brașov
Biblioteca Județeană "George Barițiu" Brașov în calitate de Centru Județean de Formare și Centru de excelență pentru servicii și activități educaționale destinate copiilor 



Resursele Educaționale Deschise provoacă o schimbare majoră în educație. Cu ajutorul acestui tip de resurse trecem la un sistem de învățare în care vârsta, locul de pe glob și posibilitățile financiare nu mai sunt relevante pentru a avea acces la materiale educaționale, fie ele cursuri, manuale, exerciții, teste sau jocuri educative. Mai mult, avem acces la mai mulți profesori, la mai multe forme de învățământ și putem contribui efectiv la perfecționarea resurselor de învățare datorită modului liber în care sunt licențiate resursele educaționale. Și asta nu doar exclusiv în mediul digital sau neapărat având acces la Internet.

Ce înseamnă Resurse Educaționale Deschise?

Resursele Educaționale Deschise sau OER (cum găsim foarte des prescurtat – vine de la Open Educational Resources) sunt materiale pentru învățare, predare, cercetare sau alte scopuri educaționale pe care le poți folosi, adapta și redistribui liber, fără constrângeri - sau cu foarte puține restricții - legate de drepturile de autor. Materialele pot fi cursuri, planuri de lecții, prezentări, cărți, manuale, teme pentru acasă, chestionare, activități în clasă sau în laborator, jocuri, simulări, teste, resurse audio sau video și multe altele puse la dispoziție în format digital sau pe un suport fizic și la care ai acces liber.

La ce se referă deschis?

Resursele deschise sunt cele la care ai acces gratuit sau cu o taxă moderată, de oriunde din lume și de pe orice tip de platformă – de pe calculator, de pe tabletă sau de pe telefon. Totuși, OER nu sunt numai resursele digitale sau cele asociate platformelor de e-Learning. OER pot fi și resurse în format fizic, tipărite.

Cât de liber?

Din punctul nostru de vedere, pentru a fi catalogate resurse educaționale deschise, acestea trebuie să fie gratuite sau să aibă un cost redus, să fie accesibile de oriunde din lume și de pe orice tip de tehnologie, plus să aibă o licență liberă. Totuși, acesta nu este un punct de vedere universal acceptat și există mai multe definiții pentru resursele educaționale deschise. De exemplu, în definiția adoptată de UNESCO este cuprinsă și partea de licențiere liberă, în schimb OER Commons nu menționează tipul de licență pe care ar trebui să-l aibă resursele.

Ce este o licență liberă?

Înainte de a răspunde la întrebare este important de precizat că atunci când creezi o operă beneficiezi automat, prin efectul legii, de toate drepturile de autor: reproducerea (realizarea de copii), distribuirea (vânzare, transmiterea în original și a copiilor), închirierea, importul, împrumutul (prin instituții care permit accesul publicului), realizarea de opere derivate (de exemplu traduceri, adaptări), comunicarea publică, radiodifuzarea și retransmiterea prin cablu.

Tu decizi asupra tuturor celor de mai sus, dacă și în ce condiii sunt posibile, iar nimeni (decât cu excepții foarte limitate) nu poate reproduce, distribui, modifica, adapta, traduce etc opera ta fără a îți cere permisiunea. În oricare din cazurile în care cineva îți folosește opera fără a avea permisiunea ta explicită, acesta poate fi acționat în instanță.

În cazul în care îți dorești ca ceilalți să distribuie, adapteze și modifice opera ta fără a îți mai cere permisiunea, poți aplica o licență liberă. Exemple de licențe libere sunt licențele Creative Commons, pentru opere text, video sau imagine sau GNU GPL, pentru programe de calculator.

Cum aplic o licență liberă?

Putem lua exemplul licențelor Creative Commons pentru că sunt foarte ușor de aplicat și nu presupun să te înregistrezi sau să plătești vreo taxă. Site-ul http://creativecommons.org/choose/ este o unealtă care te ajută, răspunzând la câteva întrebări simple, să obții exact licența care ți se potrivește și să o aplici operei tale.

La ce mă ajută OER?

Oferă posibilitatea de a crea și de a colabora la realizarea de materiale de care oricine, de oriunde din lume se poate folosi, pe care le poate distribui și pe care le poate re-mixa și re-adapta. OER sporesc creativitatea și inovația și fac educația mult mai accesibilă pentru oricine, indiferent de vârstă, așezare pe glob sau posibilități financiare. Prin OER îți poți personaliza cursurile, poți decide cât și cum înveți și îți oferă posibilitatea de a contribui la perfecționarea materialelor educaționale pentru a crea un produs adaptat nevoilor de învățare.

În această rubrică din site ne dorim să completăm și cu alte informații despre OER și să uploadăm diferite prezentări, înregistrări și materiale despre resursele educaționale deschise. Primul material creat pe acest subiect este o broșură pe care o puteți descărca din partea stângă a site-ului (și în format .pdf și în format .odt; iar la finalul articolului o puteți răsfoi). Broșura se numește „Conținut deschis - licențe libere și resurse educaționale deschise" și cuprinde informații despre drepturile de autor, licențele libere și resursele educaționale deschise. Materialul a fost creat în cadrul unui proiect de informare și conștientizare despre resursele educaționale implementat de Asociația pentru Tehnologie și Internet în parteneriat cu Fundația Soros și Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România ce se va desfășura în perioada octombrie 2013 - martie 2014.

Primele prezentări și înregistrări video din cadrul proiectului le găsiți în link-urile de mai jos:

15 noiembrie, Brașov - Colocviul Internațional Științe Sociale și ale Comunicării

Privire asupra Resurselor Educaționale Deschise

11 octombrie, Sibiu - Conferința Națională ANBPR 

 

Broșură: Conținut deschis - licențe libere și resurse educaționale deschise
 
Revenim cu mai multe materiale, pe măsură ce proiectul avansează.